Comisiones Obreras del País Valenciano | 23 diciembre 2024.

Propostes des de la perspectiva de gènere

La mobilitat quotidiana al treball, segura i sostenible

    Aquesta guia sobre mobilitat sostenible del Instituto Sindical de Trabajo, Ambiente y Salud (ISTAS), editada per la Secretaria de Salut Laboral i Medi Ambient de CCOO PV, ha estat reconeguda amb el segon premi en la quarta edició dels premis de la setmana europea de la mobilitat sostenible a la Comunitat Valenciana.

    21/11/2019.
    Portada de la Guia de mobilitat segura i sostenible

    Portada de la Guia de mobilitat segura i sostenible

    Quan parlem de la nostra manera de moure’ns, anant, tornant del treball i desplaçant-nos durant la jornada laboral, hem de fer-ho sempre des de la perspectiva de gènere. Ja que el nostre gènere i el nostre paper en la societat condicionen la nostra manera de moure’ns per la vida.

    Per poder proposar i lluitar per una mobilitat segura i sostenible per a treballadores i treballadors, no podem obviar les circumstàncies socials, laborals i econòmiques del 50 % de les persones concernides, del 50 % de la humanitat.

    Els nostres desplaçaments, el temps i el mitjà de transport, depenen en gran manera del nostre gènere, del paper que tradicionalment ens assignen les societats tant en l’àmbit familiar com en el laboral, és a dir als rols de gènere que marquen els quefers d’ambdós.

    L’explicació a aquestes tendències diferents de comportament es deu a múltiples factors. El diferent paper socioeconòmic que exerceixen homes i dones, que es tradueix en majors taxes d’atur, segregació horitzontal i vertical, bretxa salarial, treballs pitjor valorats econòmicament i socialment, etc.

    Majoritàriament les dones assumeixen activitats que condicionen no sols la manera de moure’s, sinó també la localització dels possibles llocs de treball. Així, recorren amb més freqüència al transport públic i “aprofiten” els desplaçaments del treball i a aquest per realitzar tasques relacionades amb la cura de la llar i l’atenció a familiars.

    Aqueixa manera d’optimitzar el temps de desplaçaments també incideix que moltes dones, solen preferir i optar per treballs més propers al seu domicili a fi de disminuir els temps de desplaçaments o de permanència fora de la llar, fins i tot a costa d’un salari inferior o en detriment de les seues possibilitats de desenvolupament professional.

    També influeixen la gestió del territori i l’accessibilitat: el disseny urbà, o l’escassetat d’infraestructures i de serveis de transport públic en el medi rural.

    La violència de gènere marca totes les parcel·les de la vida i pot condicionar la mobilitat de les treballadores que hagen d’agafar el transport públic en llocs poc transitats (polígons, horari nocturn).

    Aquesta limitació de la mobilitat en certs horaris, sobretot nocturns en els quals les dones es veuen exposades a riscos de violència sexual també està relacionada amb els espais públics, que es dissenyen sense pensar en les necessitats específiques de seguretat de les dones per a moure’s, treballar i viure en llibertat.