Comisiones Obreras del País Valenciano | 30 junio 2024.

Presentació de llibres

Debat sobre història, memòria i educació

    El proper divendres 24 de maig, a les 19 hores, la sala d’actes del Centre Sindical Primer de Maig de CCOO PV, [carrer Serrans 13 de València] acull la presentació de dues obres literàries. Una oportunitat per a debatre sobre el paper i possibilitats de l’ensenyament per a la formació d’una ciutadania democràtica en un moment històric particularment inquietant.

    14/05/2024.
    Cartell de l'acte de presentació

    Cartell de l'acte de presentació

    L'acte tindrà la presència dels autors i coordinadors de dues obres col·lectives, especialistes en la didàctica de les ciències socials i la història: 'La Transición española en las aulas: historia y memoria en la enseñanza secundaria' i 'La España reciente (c. 1931-c. 1982. Actualización para una educación crítica'

    La Transición en las aulas és un treball coordinat per Javier Tébar i Andrea Tappi. Des de diverses aproximacions metodològiques a l’anàlisi de l’aprenentatge real en les aules, condicionat per la normativa curricular i les pràctiques docents, tracta també de l’actualització dels continguts dels manuals escolars en relació als avanços de la historiografia sobre el canvi de la dictadura a l’actual règim democràtic, cada vegada més allunyada dels relats elitistes i més atenta al paper clau de la mobilització social i ciutadana. Es a dir, una historiografia més adient a la formació en les aules de joves amb una consciència i memòria històrica democràtica i responsable, la qual però arriba amb dificultats a la pràctica docent. Publicat pel Centre d’Estudis Constitucionals, es pot accedir a la descàrrega en PDF o encomanar la impressió del llibre en aquesta web

    La España reciente és un llibre coordinat pels professors Carlos Fuertes i David Parra, un projecte impulsat per l’Aula d’Història i Memòria Democràtica i editat per Publicacions de la Universitat de València (PUV, 2023, Carlos Fuertes i David Parra coords.), llibre impulsat per l’Aula d’Història i Memòria Democràtica de la UV. Pretén afavorir la construcció escolar d'una memòria democràtica transversal des del rigor i amb un enfocament divulgatiu.

    D'una banda, evidència els problemes que presenten els llibres de text de secundària i batxillerat, tenint en compte la seua centralitat en la construcció d'imaginaris històrics entre les noves generacions. D’altra banda, proposa estratègies per a una pràctica docent crítica, al mateix temps que facilita síntesis actualitzades i fonts escrites sobre alguns dels aspectes més significatius de l'Espanya recent que no s'aborden de manera adequada ni en els llibres de text ni en la formació docent. El llibre es pot adquirir en paper en aquesta web i també es pot descarregar la versió en pdf ací

    Els llibres són complementaris en els seus continguts i propòsit. Aquest organitzat per la FEIS de CCOO PV i l’Aula d’Història i Memòria Democràtica de la UV, amb la col·laboració de la Federació d’Educació de CCOOPV, de la Xarxa Educació i Memòria i del Grup d’Investigació i Innovació Pedagògica Gea-Clio, és una oportunitat per a debatre sobre el paper i possibilitats de l’ensenyament per a la formació d’una ciutadania democràtica en un moment històric particularment inquietant.