Comisiones Obreras del País Valenciano | 30 junio 2024.

“La joventut pateix una precarietat estructural, agreujada per les dificultats d'accés a l'habitatge”

• El secretaris de Joventut de CCOO estatal, Adrià Junyent i de CCOO País Valencià, Rocío Pascual, han tractat les dificultats del col•lectiu per apropar-se al sindicat.

Els responsables de Joventut defenen eliminar les discriminacions a les persones joves que s’acaben d’incorporar a una feina, com les dobles escales salarials. “No tindre experiència no és una raó per a retallar les nostres condicions”, han assenyalat.

30/05/2024.
Intervenció de Rocío Pascual, secretària de Joventut i Noves Realitats del Treball de CCOO PV

“Sense faenes dignes, sense un habitatge i sense una formació pública de qualitat es fa complicat completar un projecte de vida”. Així han començat la seua ponència ‘La participació de la joventut treballadora a CCOO’ els responsables de Joventut de CCOO, Adrià Junyent i Rocío Pascual en l’Escola d’Estiu de CCOO PV, lamentant que cap d'aquestes reivindicacions està garantida hui dia.

Segons la radiografia realitzada pel gabinet econòmic de CCOO, fins als 38 anys les persones joves no arriben a aconseguir de manera majoritària el paquet d'autonomia personal: l'emancipació i una ocupació de qualitat. Els informes coincideixen en el diagnòstic: la precarietat juvenil es fa crònica.

Malgrat els esforços realitzats per la joventut valenciana per aconseguir emancipar-se, continua trobant moltíssimes dificultats per poder fer-ho realitat. “És molt difícil trobar una oferta de preus assequibles al mercat d’habitatge o al parc públic del País Valencià i amb unes ajudes al lloguer que no arriben a donar resposta al total de sol·licitants, cosa que fa més difícil encara millorar les dades quant a emancipació juvenil”, ha explicat Rocío Pascual.

Malgrat les pujades de l’SMI i de la reforma laboral, les persones joves continuen patint una precarietat estructural. “La negociació col·lectiva i el diàleg social han de ser els espais prioritaris per a millorar les condicions laborals de les persones joves”, ha afirmat Adrià Junyent.

Negociació col·lectiva

Junyent i Pascual han assenyalat que moltes persones joves no se senten reflectides en els convenis col·lectius. Aquesta podria ser una dels raons per la qual la gent jove no s’apropa als sindicats ni a la negociació col·lectiva.

“Hem de trobar formes d’eliminar les dobles escales salarials i la resta de situacions que comporten una discriminació a les persones que s’acaben d’incorporar a les empreses. No tindre experiència no és una raó per a retallar les nostres condicions”, han insistit.

Com a sindicalistes, no podem deixar de banda les persones en pràctiques en les empreses, perquè si una empresa utilitza persones joves com a mà d’obra barata, això acabarà substituint llocs de treball o tirant per terra les condicions laborals de la resta.

La creació de Joves CCOO

El sindicat va detectar la necessitat d’anar formant una base de persones joves compromeses, de tots els sectors. Un espai de formació i de militància on poder desenvolupar-se com a sindicalistes i des d’on abordar la precarietat.

Joves CCOO PV i Joves CCOO són espais de participació i militància per a l’afiliació i representació de menys de 35 anys. Són el lloc on els joves sindicalistes ens organitzem per millorar la nostra vida, ens formem, debatem i reflexionem sobre tot allò que ens afecta com a persones joves treballadores. El nostre objectiu és capacitar-nos com a relleu generacional del sindicat, reivindicar i lluitar pels nostres drets i contribuir a apropar el sindicat a la joventut treballadora.

On estan les persones joves dins de CCOO?

Al País Valencià tenim 10.035 persones menors de 35 anys afiliades, cosa que suposa un 9,9 % del total. A més, hi ha 1.351 persones joves que són delegats i delegades a les empreses, un 11,1 % del total.

Per als sindicalistes, encara queda molt de treball perquè les persones joves tinguen un lloc en tots els espais de direcció. “Potser hem avançat que a moltes comissions executives hi ha una persona menor de 35 anys, però normalment la seua responsabilitat és només la secretaria de Joventut. Hem de tindre més representació de persones joves als màxims òrgans entre congressos, com són els consells confederals”.

En la clausura de l'Escola d'Estiu, la secretària general de CCOO PV, Ana García, ha valorat les diferents maneres de participar en CCOO i en l'espai de Joves. "És necessari avançar en la coordinació de les múltiples experiències que desenvolupem en el conjunt del sindicat", ha assenyalat.

La màxima responsable autonòmica ha animat a la representació sindical a ser referents, a treballar per a atraure a la joventut, a fer que se senten part del sindicat, s'organitzen en Comissions Obreres i continuen construint una organització més forta. García ha advertit del risc de l'autoexigència pessimista per por de resultar autocomplaents, “s'han posat damunt de la taula múltiples bones experiències i pràctiques federals i territorials que hem de tenir en compte”.

Per a la secretària general la col·laboració i l'aposta per la formació sindical són dos puntals de creixement i bon acolliment de noves delegades paral·lels a la incorporació en les seccions sindicals.“Estic extremadament orgullosa del treball que fem en Comissions Obreres del País, Valencià i del model del qual ens hem dotat, amb tot el que hàgem de millorar” ha afirmat la responsable sindical, que ha celebrat, per exemple, l'obertura reflectida en les assemblees prèvies per a establir les plataformes reivindicatives en els convenis.

Respecte a les propostes resultants dels grups de treball, ha destacat l'avanç en l'aposta per la utilització de xarxes socials i la millora de la comunicació, així com un acostament real als espais i centres d'interès de les persones més joves, en els instituts, en les universitats i en els centres de treball. García ha demanat viure en clau d'oportunitat els pròxims congressos per a animar a la participació en la configuració dels documents congressuals i dels estatuts. “Hem d'adquirir el compromís polític d'anar incorporant a joves en les estructures de les organitzacions” ha afirmat.

CCOO PV continuarà denunciant la precarietat vital de la joventut treballadora que no pot independitzar-se perquè les famílies dediquen el 40% dels seus recursos a l'habitatge.“Creiem que es donen les circumstàncies per a avançar en un marc laboral del segle XXI” ha afirmat, i per a continuar reivindicant qüestions de justícia bàsica com “un estatut del becari, una llei de participació institucional a nivell estatal” o la volta a l'àmbit de la negociació tripartida de l'abordatge de la reducció de jornada.

Davant un rècord històric dels marges empresarials en 2023, és el moment de desmentir amb dades el mantra de la baixa productivitat, i repartir la riquesa a través dels salaris. La secretària general ha recordat que la de CCOO PV és una participació real propositiva dirigida a incidir en les polítiques públiques de la Generalitat i exercir una defensa tancada de la igualtat d'oportunitats i els serveis públics; a reivindicar la creació de treball decent amb reforç -i no amb la retallada- de polítiques actives d'ocupació.

XXI Escola d'estiu de CCOO PV

#RepensarCCOO amb voluntat de canvi i disposició a actuar

Pere J. Beneyto: “El sindicat és un factor de cohesió i contribueix a la qualitat social d'un país”

CCOO PV analitza l’acció sindical sociopolítica escaient davant l’impacte de l’economia digital