Comisiones Obreras del País Valenciano | 30 junio 2024.

Ajuntament d'Elx

L'equip de govern municipal es nega a valorar l'acompliment del treball del 90 % de la plantilla

CCOO porta denunciant la falta estructural de personal municipal des de les polítiques de retallades públiques del govern de Rajoy l’any 2012, i la famosa taxa de reposició en l'ocupació pública. La falta de personal només se soluciona amb un augment de plantilles, més tenint en compte que un percentatge important de l'actual funcionariat està a les portes de la jubilació.

03/06/2024.
    Pati interior del consistori, imatge publicada en el web de l'Ajuntament d'Elx

L'edil de l'àrea de recursos humans de l'Ajuntament d'Elx ha justificat una millora de sou de 250.000 euros a 76 funcionaris afirmant que “era necessari per a aconseguir una administració més eficient, optimitzar els recursos, alhora que millorar la qualitat de vida dels treballadors municipals i poder executar amb garanties els projectes pendents”, i afegint que “la falta de personal durant anys per a prestar el servei en condicions òptimes ha donat lloc que determinats llocs requerisquen disponibilitat fora de l'horari laboral".

Aquesta millora del sou de 76 empleats públics va passar per Taula de Negociació on CCOO, SI-USO i CSIF van votar en contra. Des de CCOO no entrarem en la valoració concreta d'aqueixos 76 llocs de treball respecte a la dedicació exclusiva i implicació per l'organització municipal en les seues respectives àrees de treball, perquè segurament són molts més els llocs mereixedors d'aqueix reconeixement retributiu i perquè coneixem a la majoria de funcionàries i funcionaris que veuran millorats els seus sous els coneixem i sabem de la seua enorme vàlua i professionalitat. En tot cas, ens sorprén valoracions un poc dispars com els 14.800 euros més que percebrà un lloc de prefectura de secretaria, entre altres.

El vot rotundament en contra de CCOO té una doble lectura

Primer, perquè l'equip de govern va adquirir el seu compromís en Taula General amb la part sindical abans de l'aprovació dels pressupostos municipals a abordar una Pla general d'ordenació de recursos humans. És mentida el que el regidor afirma com un problema perquè “no hi havia organigrama, ni estructura, ni criteri”. Sí que n'hi ha, sinó com es creuen vostés que porta funcionant l'Ajuntament des dels inicis de la democràcia. El problema és que està obsoleta en la seua estructura i en la seua valoració de funcions i tasques, obsoleta en el 80 % de la plantilla, des del lloc d'ordenança en les OMAC a personal d'equips base de serveis socials, etc.

Perquè sembla que aqueix Pla global d'ordenació dels recursos humans només arriba per a millorar les condicions a uns pocs, segurament arribarà a un 20 % i en molts casos, els que més ben valorats ja estaven i més cobraven, cosa que incrementa més, si és possible, la bretxa salarial. Una plantilla envellida i minvada l'única cosa que fa és haver de duplicar jornades habitualment per la impossibilitat de cobrir la demanda ciutadana amb els recursos de què es disposa. Això ens preocupa greument, i llancem unes preguntes: pensen dotar el 100 % de les vacants que hi ha sense cobrir i augmentar la plantilla? o privatitzaran els serveis públics?

En segon lloc, per què quan en Taula de Negociació CCOO va manifestar la seua inquietud respecte a que la partida per a cobrir l'especial dedicació era massa elevada se'ns va contestar que no hi havia problema, que “diners hi havia de sobra”, com si la pel·lícula de Berlanga es tractara i vingueren els americans. Si és cert que el consistori disposa de crèdit suficient, a què espera l'equip de govern a complir la promesa que l'alcalde Pablo Ruz va fer a la Junta de Personal pel juny de 2023, i posar en marxa la carrera professional? Ha transcorregut quasi un any d'allò i seguim sense haver-nos assegut a cap comissió negociadora de la carrera professional i l'avaluació d'acompliment de tot el personal municipal. Per contra, aquest 2024 una altra vegada una“pagueta” de productivitat per vindre a treballar. I així ja 3 anys, sense el nostre vot a favor, per descomptat.

Un Reglament de carrera professional i avaluació d'acompliment és el vertader instrument pel qual s'augmenta l'eficiència i eficàcia de tota la plantilla, i no d'uns pocs, i és la mesura més transversal a tots els grups i categories professionals. L'avaluació de l'acompliment acosta en conjunt a les prefectures i el personal al seu càrrec a l'excel·lència, perquè pretén buscar la implicació, el compromís en l'organització i la iniciativa professional del conjunt de la plantilla.

Si tot el personal percep en la seua justa mesura que és important en l'organització i se li recompensa per això, és més fàcil que l'organització siga més eficient i eficaç que si només ho perceben unes poques nòmines. Comissions Obreres té denunciat des de fa mesos en el jutjat la negativa de l'Ajuntament a posar en marxa un sistema de carrera professional i avaluació d'acompliment, com ja tenen moltes de les més importants entitats locals de la Comunitat Valenciana.

Deia el regidor al fet que CCOO li votara en contra d’aqueixa pujada salarial que “la meua porta continua oberta”. Li prenem la paraula Sr. Navarro: deixe de repartir dinerets i pose en marxa ja la carrera professional, com ho ha fet a l'Ajuntament de Benidorm gent del seu mateix partit polític, i que saben reconéixer l'esforç del conjunt de la plantilla.