Comisiones Obreras del País Valenciano | 16 julio 2024.

Emotiu acolliment de les 'Rutes de la memòria obrera II' a Ibi

El passat dia 20 de juny el Centre Social Polivalent d'Ibi va acollir la presentació d'aquest projecte de memòria obrera desenvolupat per la Fundació d'Estudis i Iniciatives Sociolaborals FEIS. La presentació va tenir nombrosa assistència de públic i presència de descendents directes de les víctimes del tràgic accident laboral ocorregut l’any 1968.

25/06/2024.
    Intervenció de Manuela Pascual, secretària de Formació Sindical per a l'Ocupació de CCOO PV

Aquest segon lliurament de les 'Rutes de la memòria obrera' inclou un capítol dedicat al tràgic accident laboral d'agost de 1968 que va causar 33 morts, 7 menors de 14 anys, i 25 persones ferides -totes elles procedents de l'emigració interior- en fer explotar una fàbrica il·legal de fulminants pirotècnics per a joguets.

A l’acte de presentació van intervindre Vicente García Pascual (exalcalde), Manuela Pascual (CCOO PV), María José Martínez (Arxiu Municipal), Pere J. Beneyto (Universitat de València), José Ramón Valero (Universitat Alacant) i Sergio Carrasco (alcalde d'Ibi).

L'informe realitzat per Pere J. Beneyto, Raúl Payá i José R. Valero documenta i denuncia les dures condicions de treball, amb jornades de 12 hores, sense contracte ni seguretat social, incloent-hi xiquets i dones embarassades. També recull les irregularitats acumulades a la fàbrica "Mirafé", sense autorització d'activitat ni control de seguretat, identificant als culpables, per acció o omissió, d'aquell dramàtic episodi que va posar de manifest les misèries materials i morals del caòtic procés d'industrialització impulsat per la dictadura.

La difusió del llibre i la seua presentació han generat una notable expectació a la localitat i aconseguit un important impacte mediàtic, cosa que demostra, malgrat els quasi 56 anys transcorreguts d’aquell accident, que continua formant part de la memòria col·lectiva de la comunitat iberuda i, molt especialment, de la seua classe treballadora.