Comisiones Obreras del País Valenciano | 27 julio 2024.

Juny 2024

Seguiment de la contractació i l'afiliació al Vinalopó i el Baix Segura

La UI CCOO Vinalopó-Baix Segura realitza un seguiment dels contractes realitzats en el territori del seu àmbit intercomarcal, així com de l'evolució de l'afiliació a la Seguretat Social que pot consultar-se en l'espai web dades sociolaborals 2024.

19/07/2024.

El total de contractes registrats en el territori del Vinalopó i el Baix Segura durant el mes de juny de 2024 ha sigut de 17.697.

Segons duració:

Indefinida: 10.046 el 56,77 %.

Temporal: 7.651 el 43,23 %.

Segons sexe:

Homes: 9.591 el 54,20 %

Dones: 8.106 el 45,80 %

Segons tipus de jornada:

Completa: 7.382 el 41,71 %.

Parcial: 10.315 el 58,29 %.

Segons nacionalitat:

Espanyola: 12.888 el 72,83 %.

Estrangera: 4.809 el 27,17 %.

Per trams d'edat i sexe:

Menors de 25 anys: 2.949 homes el 16,66 % i dones 2.720 el 15,37 %.

Entre 25-44 anys: 4.106 homes el 23,20 % i dones 3.372 el 19,05 %.

Majors de 45 anys: 2.536 homes el 14,33 % i dones 2.014 l’11,38 %.

Dades totals per comarques:

Alt Vinalopó……………1.236 contractes.

Mitjà Vinalopó……………2.204 contractes.

Baix Vinalopó……………5.428 contractes.

Baix Segura……………8.829 contractes.

El detall dels contractes realitzats en les 48 ciutats que componen les comarques del Vinalopó i el Baix Segura poden consultar-se en les gràfiques de la web.

Analitzar bé les dades és una responsabilitat sindical, cal recordar que darrere de cada número hi ha una persona i reiterar la necessitat que les contractacions que es realitzen complisquen amb la normativa corresponent.

Resulta preocupant l'augment de contractació a temps parcial, una tendència que requereix una atenció detallada per part de la Inspecció de Treball per a detectar possibles situacions de frau, amb contractes a mitja jornada "oficial" que amaguen l'altra mitja sense registrar. El sindicat continua detectant les pressions per a acceptar contractes parcials no desitjats, especialment a dones en situacions de major precarietat.

Resum dades globals any 2024 i COMPARATIVA 2023:

GENER - JUNY 2024 2023

TOTAL CONTRACTES

91.770  193.992
    INDEFINIDA 55.622 (el 60,61 %)  117.528 (el 60,58 %)
    TEMPORAL 36.146 (el 39,39 %) 76.464 (el 39,42 %)
    HOMES 51.979 (el 56,53 %)  110.117 (el 56,76 %)
    DONES 39.891 (el 43,47 %)  83.875 (el 43,24 %)
    COMPLETA 40.938 (el 44,61 %)  82.818 (el 42,69 %)
    PARCIAL 50.832 (el 55,39 %)  111.174 (el 57,31 %)
    ESPANYOLA 62.590 (el 68,20 %)  133.369 (el 68,75 %)
    ESTRANGERA 29.180 (el 31,80 %)  60.623 (el 31,25 %)

El total de la contractació realitzada en tot l'any 2023 va ser de 193.992. La xifra de la contractació registrada entre gener i juny de 2024 és de 91.770 contractes.

Respecte a la tendència percentual de les diferents característiques de la contractació, cal assenyalar l'augment en les contractacions indefinides i també de les jornades a temps parcial.

Aquestes dades, que són globals en el conjunt de la comarca, es poden consultar de manera individualitzada -en cadascuna de les comarques naturals i municipis del territori- accedint a l'espai web dades sociolaborals 2024.

Respecte a l'afiliació a la Seguretat Social, l'anàlisi desagrega població espanyola i estrangera, el 86,45 % de l'afiliació registrada és de nacionalitat espanyola i el 13,55 % estrangera. Dins d'aquesta última categoria, el 4,34 % de la població afiliada és de països pertanyents a la Unió Europea i el 9,21 % externs.

El total d'afiliació registrada ascendeix a 21.392.889. I d'aquestes, 18,160.347 són persones assalariades i 3.232.542 no assalariades cosa que representa el 84,89 % i 15,11 % respectivament.