Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2025.

28 d'abril, Dia Mundial de la Seguretat i Salut en el Treball

Els accidents laborals mortals es van incrementar un 29,5 % l’any 2024

    L’any 2024 es van produir al País Valencià 53.519 accidents amb baixa en jornada de treball, la qual cosa suposa un augment de 1.371 sinistres laborals. Els 79 accidents mortals registrats són 18 més que l’any 2023, als quals hauríem de sumar els 30 accidents mortals ocorreguts in itinere. La causalitat d'aquestes morts és diversa, 29 van ser patologies no traumàtiques (accidents cardiovasculars), 9 accidents associats al trànsit i 41 accidents traumàtics.

    14/04/2025.
    28 d'abril Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball

    28 d'abril Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball

    En el Dia Mundial de la Seguretat i Salut en el Treball, i davant el repunt de la sinistralitat en el territori, CCOO PV reafirma el seu compromís amb la defensa de la seguretat i salut de les persones treballadores, i exigeix entorns segurs i saludables com a dret fonamental.

    El 28 d'abril és una data de record de totes aquelles persones que han perdut la seua salut o la seua vida en el treball, però també és una data de reivindicació i de demanda a la societat de més atenció davant aquest problema.

    Les persones treballadores tenen dret a tornar a casa sans i estalvis després de la jornada laboral. "No estem reclamant compromisos inassolibles, únicament aplicar el dret perquè es garantisca la nostra seguretat i salut en el treball" reclama el manifest conjunt del 28 d'abril.

    La principal exigència sindical sobre aquest tema és l'establiment immediat de les mesures necessàries per a acabar amb la sinistralitat laboral de manera eficaç, cosa que passa necessàriament per actualitzar la llei i per la negociació i articulació d'un pla de xoc contra la sinistralitat laboral.

    Els accidents de treball, suposen un drama sociolaboral, personal i familiar, així com les malalties professionals. Les víctimes de l'amiant, després de més de dos anys de la creació del fons de compensació per a les víctimes d'aquest agent cancerigen, encara esperen l'aprovació del reglament necessari per a la seua posada en funcionament. Tots dos sindicats insten al Govern d'Espanya al desbloqueig immediat de la situació i a la concessió d'indemnitzacions adequades, exemptes de tributació de l'IRPF, com ja es fa amb altres col·lectius.

    La revolució tecnològica, els efectes del canvi climàtic, l'impacte del treball en la salut mental i la longevitat de la població activa suposen desafiaments importants per a la seguretat i salut en el treball. És urgent actualitzar la normativa preventiva.

    Cal integrar la prevenció de riscos laborals en les polítiques de les empreses i administracions públiques, avançant en la qualitat dels serveis de prevenció i millorant la protecció de la salut física i mental de les persones treballadores.

    En la modificació de la normativa ha de fer explicita l'obligació empresarial d'avaluar i adoptar mesures que protegisquen la salut mental de les persones treballadores, tenint a més en compte la transformació digital i l'impacte de les noves formes d'organització del treball.

    L'actualització del quadre de malalties professionals espanyol és inajornable, perquè siguen incloses, entre altres, les malalties mentals vinculades al treball i per a dotar-lo de la necessària perspectiva de gènere.

    El desenvolupament tecnològic, amb la digitalització, la robotització o la utilització de la intel·ligència artificial, presenta oportunitats des de l'òptica de la prevenció de riscos laborals, però fonamentalment planteja nous reptes que és necessari abordar.

    És especialment rellevant com la digitalització i la intel·ligència artificial en el treball estan incrementat l'exposició a riscos psicosocials com a conseqüència de la intensificació del treball, la falta de desconnexió, el monitoratge i vigilància constant, o la reducció de l'autonomia per a realitzar pauses o descansos. El seu impacte en la salut mental de les persones treballadores és evident. CCOO PV jutja necessari que es garantisca un punt de trobada entre la innovació en el mercat de treball i la seguretat i salut de les persones treballadores.

    Per això, han d'establir-se marcs reguladors justos i ètics que protegisquen els drets de la classe treballadora tant en el disseny com en la implementació d'aquestes eines i impulsen una formació de qualitat en noves tecnologies que permeta conéixer els seus riscos associats i les formes segures d'utilització. Els sindicats som crucials en la gestió del canvi que es produeix a través de la digitalització i la IA.

    S'han de respectar els drets sindicals de la negociació col·lectiva i el diàleg social i enfortir una democràcia en el lloc de treball que impulse canvis tecnològics que beneficien a tots i totes. Els efectes del canvi climàtic estan associats a una major exposició de perills i danys, com s'ha comprovat amb la DANA que, a més de la tragèdia en vides humanes, s'ha emportat per davant bona part del teixit productiu de la zona afectada.

    Els sindicats han de participar activament en la planificació d'una transició justa, a través de la Taula de Diàleg Social. És urgent recuperar l'impuls de les polítiques públiques amb la posada en marxa de l'Estratègia valenciana de seguretat, salut i benestar laboral 2025-2029: les persones en el centre de la prevenció, que naix del diàleg social del Govern valencià amb les organitzacions sindicals i empresarials més representatives.

    Finalment, tot el suport, compromís i reconeixement a la labor dels delegats i de les delegades de prevenció, per la seua dedicació per a aconseguir que els centres de treball siguen més segurs i saludables.