Comisiones Obreras del País Valenciano | 30 junio 2024.

CCOO PV reclama una major fluïdesa en les convocatòries de la Taula de Política Social

El sindicat ha reivindicat en la reunió d'aquest matí l'enfortiment i desenvolupament del model de Serveis Socials i l'equiparació de les condicions laborals i salarials del personal de l'acció concertada respecte del sector públic.

29/05/2024.
    Reunió de la Taula de Política Social

La vicepresidenta i consellera de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, ha presidit la primera Taula de Política Social celebrada després de mesos d'inactivitat, des de finals d'octubre de 2023. La delegació participant de CCOO PV ha reivindicat accions urgents pel que fa a la millora del Sistema Públic de Serveis Socials i denunciat les greus conseqüències de l'incompliment dels acords previs, tant per a les plantilles com per a la prestació de serveis fonamentals a la ciutadania més vulnerable.

La secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social, Ana Belén Montero, ha reiterat l'exigència d'equiparació de les condicions de les persones treballadores de l'acció concertada respecte del sector públic. Aquesta qüestió està suposant un fort conflicte amb el Consell a causa de l'incompliment de l'acord signat al novembre de 2022 amb les organitzacions sindicals i patronals representatives. Un desistiment de la responsabilitat de govern que està impedint avançar en la dignificació d'un sector altament feminitzat i amb salaris precaris, sobre el qual recau l'estabilitat de tot el sistema.

El sindicat també ha reclamat a la Generalitat que respecte els terminis de pagament als centres que atenen persones vulnerables, perquè no hagen d'utilitzar els crèdits de l'IVF per a pagar nòmines, obligant-los a retornar interessos i endeutar-se per a continuar funcionant.

També s'ha tornat a insistir en la necessitat que es publiquen les licitacions, ja vençudes, dels centres i serveis de titularitat pública i gestió privada, tant de les persones majors, centres de dona, diversitat funcional, infància i adolescència. Una publicació que hauria d'incloure els increments salarials despresos de l'acord de millora signat.

“Totes dues reivindicacions, suposen millorar les condicions de les plantilles i repercuteixen directament en una millor atenció a les persones usuàries, així com un increment en la qualitat dels centres i serveis, un avanç al qual no podem renunciar” afirma Montero.

D'altra banda, CCOO PV ha instat a la Conselleria a reprendre la senda del diàleg social per a abordar el reforç del sistema i atendre les necessitats actuals de la ciutadania, pel que fa al model de serveis socials. En aquest sentit, s'ha demanat abordar en la mateixa taula aquelles modificacions que es vulguen plantejar en la norma que regula la tipologia i el funcionament dels centres, serveis i programes de serveis socials, aprovada per l'anterior executiu, i que suposaria, entre altres qüestions, un increment del nombre de professionals i una millora de la qualitat en l'atenció a les persones.

Igualment s'ha demanat respecte a l'increment de personal per a donar resposta a la forta pressió assistencial que suporten les treballadores, “que no poden gaudir dels descansos setmanals i fins i tot han de doblar torns, realitzant funcions que no els corresponen” han detallat.

Respecte als contractes programa (conveni pluriennal que se signa entre la Generalitat, ajuntaments i mancomunitats), CCOO PV ha demanat que s'actue per a solucionar aquelles qüestions que impedeixen l'execució total del pressupost i cobrir les necessitats de la ciutadania. Entre els problemes més destacables a solucionar s'han esmentat la manca d'espais en els quals atendre adequadament, la falta d'estabilització de les plantilles i de substitució de baixes i vacants, la necessitat de formació de professionals, un major desenvolupament i disposició d'habitatges d'emergència o la incorporació de serveis específics com les unitats de suport a les persones amb problemes greus de salut mental.

Finalment, s'ha emplaçat a la Conselleria per a continuar treballant en la Mesa de Diàleg Social, en assumptes d'especial transcendència. En primer lloc en els processos de reversió de serveis i centres de serveis socials, als quals s'ha demanat donar continuïtat, avançant en un model de gestió pública directa que permeta una major protecció a col·lectius vulnerables, és el cas dels centres socieducativos en els quals s'atenen menors.

Igualment s'ha demandat continuar treballant per a enfortir i desenvolupar el model de Serveis Socials, en qüestions com; la implementació de la Llei de Dependència, la Renda Valenciana d'inclusió, la creació i rehabilitació d'infraestructures públiques de serveis socials, el desenvolupament de la Llei de Serveis Socials o la coordinació sociosanitària.

En aquest sentit, la consellera s'ha mostrat oberta a continuar dialogant i s'ha compromés a convocar en les pròximes setmanes una nova taula de Diàleg Social per a avançar en totes aquestes línies.