Comisiones Obreras del País Valenciano | 1 septiembre 2024.

Primer curs del trencat govern PP-VOX: profundes retallades i pèrdua de drets educatius

El sindicat ha fet front a les lesives polítiques educatives de la nova Conselleria impulsant constants mobilitzacions i amb recursos jurídics, com ara els interposats contra el decret d’admissió (districte únic segregador), contra l’anul·lació dels acords de plantilles del curs passat i contra les noves instruccions de plantilles.

31/07/2024.
    Mobilitzacions 23M

El primer curs educatiu gestionant pel nou govern valencià ens ha dut a temps passats de fortes retallades i agressions als drets educatius de l’alumnat i als drets laborals del professorat i equips educatius.

RETALLADES PROFUNDES:

Conselleria d’Educació va publicar a fosques i sense cap negociació dues resolucions per a denunciar els dos acords de plantilles signats per tots els sindicats en 2023 amb l’anterior Consell, els quals suposaven un augment de les plantilles docents de catàleg dels centres de 5.200 docents. La FECCOOPV ens oposarem frontalment a la denúncia que Conselleria d’Educació va fer a aquests acords, així com a les noves instruccions que suposen profundes retallades a les plantilles docents. Com que Conselleria no va estimar les nostres demandes finalment FECCOOPV hem interposat tres recursos jurídics: dos davant aquestes denúncies de Conselleria contra els dos acords de plantilles de 2023 i altre davant les instruccions per a la determinació de les plantilles del proper curs imposades per Conselleria amb la finalitat de retallar més de 1.000 places previstes, demanant ja d’entrada la suspensió cautelar d’aquestes perquè no siguen d’aplicació immediata al curs vinent.

Amb les retallades d’unitats a les EOI el govern valencià ha iniciat el desmantellament d’un servei públic que és la única opció de formació en idiomes per a moltes persones amb recursos limitats, amb importants repercussions per a l’alumnat i per a l professorat. En total 244 grups eliminats, 8.450 places d’alumnes menys i 61 docents que desapareixen del sistema sense saber què va a passar amb ells a partir d’ara.

Les retallades en infraestructures han estat alarmants, amb l’abandó del Pla Edificant que havia ficat en marxa l’anterior administració per a realitzar moltes actuacions en la infraestructura dels centres, així com obres previstes per assegurar la integritat estructural d’alguns edificis i la seguretat i benestar de tota la comunitat educativa.

POLÍTIQUES EDUCATIVES REGRESSIVES

Sota l’anunci de promoure la “llibertat educativa” el Consell ha arraconat el valencià agreujant encara més la situació de bilingüisme asimètric que patim atacant els drets lingüístics de l’alumnat i el seu coneixement i aprenentatge de la nostra llengua. De fet, aquesta mateixa setmana hem comprovat com han enviat als centres unes instruccions coaccionant als centres que tenen plans lingüístics més sensibles cap a la nostra llengua. Tot, emparats amb una nova llei recolzada sols per PP i VOX i a esquenes de la comunitat científica, educativa, resta de partits polítics i agents socials com ara els sindicats.

El nou decret d’admissió de l’alumnat elimina les zones escolars, creant un districte únic segregador que va en contra de la llibertat d’elecció de les famílies i provoca la guetificació i consegüent pèrdua de matrícula, aules i mestres d’alguns centres, atemptant contra el principi d’igualtat d’oportunitats de l’alumnat.

L’actual Consell també ha volgut menysprear l’educació en valors ètics i democràtics retallant l'assignatura d'Educació en Valors a 4rt de l'ESO. També ha aprovat la nefasta ‘Llei de Concòrdia’, la qual blanqueja, oblida i distorsiona fets ocorreguts en la història del nostre país que han de ser transmesos a les aules, per al coneixement del nostre alumnat i la comprensió de l’actual societat en la qual conviu.

Conselleria d’Educació ha negat aquest curs el dret a la mobilitat del professorat anul·lant el Concurs de Trasllats de secundària i altres cossos. D’aquesta manera, milers de docents no podran optar a un lloc de treball que complisca amb les seues expectatives i necessitats de conciliació. Tampoc ha sigut capaç d’avançar en millores laborals, salarials i de protecció per al professorat ni en el desenvolupament d’una autèntica educació inclusiva o baixades de ràtios, de burocràcia o conflictivitat, entre moltes altres.

LA FECCOOPV COM A PALANCA DE LLUITA

Davant aquest escenari de retallades i pèrdua de drets educatius, la FECCOOPV ha estat en la lluita constant, de vegades amb accions pròpies i altres amb accions unitàries amb tota la comunitat educativa, impulsant la força de la Plataforma per l’Ensenyament Públic i totes les seues mobilitzacions, destacant la important vaga educativa que tingué lloc el passat 23 de maig.

També han estat vàries les accions dutes a terme amb els nostres serveis jurídics i que encara ha de resoldre la justícia, com ara el recurs contenciós contra el decret i contra l’ordre d’admissió (districte únic segregador), recurs contenciós front a les denúncies que la Conselleria del PP-VOX va formular contra els acords de plantilles signats pel Consell del Botànic amb tots els sindicats, o el recurs per a la suspensió cautelar i derogació de les instruccions de plantilles imposades per l’actual Conselleria.

Aquest nou curs 2024-25 serà complicat i requerirà d’emprar tota la nostra capacitat. La FECCOOPV farem front als atacs a l’educació pública i seguirem empentant la unió de tota la comunitat educativa en la defensa d’una educació pública de qualitat i en valencià.