Comisiones Obreras del País Valenciano | 1 septiembre 2024.

Rocío Pascual: “Exigim que se'ns escolte a l'hora d'elaborar polítiques públiques destinades a la gent jove”

En el Dia Mundial de la Joventut, la responsable de Joves de CCOO PV fa un repàs de la situació actual d'un col·lectiu que continua marcat per la precarietat laboral i les dificultats per a emancipar-se.

09/08/2024.
    Dia Mundial Joventut_1

La taxa de desocupació de les persones menors de 30 anys en el nostre territori és del 20,6%. Els contractes a temps parcial augmenten fins al 34,5%, molts d'ells involuntaris, perquè no se'ls ofereixen jornades completes. La temporalitat descendeix fins al 37,9%, però continua afectant principalment les persones joves. Quant al salari mitjà anual se situa en 11.857,66 €, la qual cosa suposen 988,14 € al mes en 12 pagues.

El 40% de la població jove ocupada, estudia i treballa alhora. “Ni els estudis superiors ni un treball estable garanteixen l'estabilitat econòmica, la qual cosa desmunta el fals mite de la meritocràcia. Ens preocupa especialment que 1 de cada 5 joves amb ocupació estiga en risc de pobresa. Són situacions que estan minvant la nostra capacitat per a desenvolupar un projecte de vida digne”, ha manifestat Rocío Pascual.

I és que només un 15,5% de les persones joves del País Valencià està emancipat. Els preus del lloguer estan en màxims històrics i una persona jove treballadora ha de destinar el 77,7% del seu salari a pagar el lloguer si s'emancipa en solitari, o 3,5 sous anuals per a l'entrada d'un pis. En l'última dècada, el lloguer en el nostre territori ha augmentat un 139%. “Estem pagant de mitjana 972 euros al mes, així que podem lluitar per augmentar els salaris, que servirà de poc si els preus segueixen a l'alça”, ha lamentat la secretària de Joventut de CCOO PV.

El sindicat entén que, entre altres factors, està influint l'augment del nombre de lloguers turístics en les principals ciutats de la comunitat, per la qual cosa és necessària la seua limitació. A més, és essencial la declaració de zones tensionades per part del Govern valencià, per a topar els preus del lloguer, tal com possibilita la llei estatal d'habitatge.

Reconeixent els avanços que s'han produït en els últims anys, sobretot en matèria d'estabilitat laboral, Rocío Pascual considera que “és necessari continuar reivindicant els nostres drets per a albirar un horitzó de vida digna. Exigim a més que se'ns escolte l'hora de prendre mesures o elaborar polítiques públiques destinades a les persones joves”.