Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 diciembre 2024.

CCOO denuncia els retards en substitucions d'educadores en escoles infantils de Conselleria

    La demora en les substitucions afecta les localitats d'Elx, Alacant, Alcoi, Elda, Sax, Aspe, San Miguel de Salinas, Monòver, Orihuela, Novelda i Ibi. Aquest escenari afecta de manera directa a la qualitat educativa i de sobrecarrega el personal.

    02/12/2024.
    CCOO denuncia els retards en substitucions d'educadores en escoles infantils de Conselleria.

    CCOO denuncia els retards en substitucions d'educadores en escoles infantils de Conselleria.

    La ineficàcia en la cobertura de baixes de personal a les escoles infantils públiques gestionades per la Conselleria d'Educació continua sent un problema greu al País Valencià. Aquest escenari afecta de manera directa a la qualitat educativa i sobrecarrega el personal actiu, impactant especialment en un alumnat vulnerable que mereix una atenció de qualitat des dels primers anys.

    Un sistema desigual en el tracte entre centres educatius

    A diferència dels primers cicles d'infantil en els col·legis, on s'assignen parelles educatives que ajuden a gestionar l'excessiva ràtio d'alumnat, les escoles infantils de Conselleria no disposen d’aquest reforç. Aquesta desigualtat organitzativa penalitza aquestes escoles i complica encara més la labor de les educadores, especialment en aules que, per la seua configuració, ja enfronten alts nivells d'estrés i de càrrega de treball.

    L'impacte de les ràtios excessives i la falta de recursos

    En aquestes etapes tan sensibles, la no aplicació de reduccions de ràtio per a alumnat amb necessitats educatives especials –ja siga amb o sense informe– posa de manifest una greu omissió per part de l'Administració. Això no sols genera un perjudici per als xiquets i les xiquetes afectats, sinó que també limita la capacitat del personal per a oferir una atenció inclusiva i de qualitat.

    Un problema estructural de coordinació entre administracions

    La tardança en la substitució de baixes, atribuïda a la falta de coordinació entre la Conselleria d’Educació i la de Funció Pública, ha convertit aquest problema en crònic. Les educadores han d'assumir contínuament una càrrega laboral extra, la qual cosa afecta el seu benestar i rendiment, i compromet la qualitat educativa que s'ofereix als més xicotets.

    Una crida urgent a l'acció

    Des dels centres educatius i la Federació d'Educació de CCOO s'insta a l'Administració a abordar aquest problema amb urgència mitjançant:

    · La implementació d'un sistema de substitucions més ràpid i eficient.

    · L'assignació de recursos humans addicionals en escoles infantils.

    · L'equiparació de condicions entre els primers cicles d'infantil en col·legis i en escoles infantils, incloent-hi la incorporació de parelles educatives per a cada aula.

    · L'aplicació immediata de reduccions de ràtio en aules amb alumnat amb necessitats educatives especials.

    La infravaloració de l'etapa infantil 0-3

    Aquest cicle educatiu continua sent tractat per part de l'Administració com “una etapa assistencial”, la qual cosa contribueix a la falta de recursos i suport. No obstant això, en la Federació d'Educació de CCOO PV insistim en la importància crítica d'aquesta etapa per al desenvolupament integral dels xiquets i les xiquetes, i en l'impacte positiu que tindria la seua adequada atenció en el progrés educatiu i social a llarg termini.

    És moment que l'Administració autonòmica assumisca la seua responsabilitat, equipare les condicions de les escoles infantils a les d'altres centres educatius i garantisca una educació de qualitat que no depenga de la sort o la paciència dels seus professionals.